A XX. sz. első felének ponyvairodalmára, mint úgy általában a ponyvákra az a jellemző, hogy a világuk maximálisan lekerekített, gömb. Nincsenek benne kiszögellések, minden mindennel megadott előírás szerint működik, a regények belső háborgása kiszámítható algoritmus szerint működik. Sematizálódik, és végtelenül egyszerű lesz.
Rejtő Jenő ebbe a közegbe trójai falóként hatol be, hogy belülről robbantsa szét a műfaj határait. Most nem is annyira fontos, miként teszi ezt. Annyit azonban mindenképp meg kell jegyezni, hogy a ehhez a manőverhez a rejtői technika mindenképp vállalja a ponyva jellemzőit. Így a sematikusságot is. Az élet összefüggései lekorlátozódnak a regény idejére, minden életben létező dolog a regényben szerepet kap, a múlt dolgai viszont csak annyira fontosak, annyira vannak érvényben, amennyire a történet, a sztori megengedi. Minden mindennel összefügg, és ez a megtervezettségről tanúskodik.
Azonban nagyon sokszor (talán abból adódóan, hogy egy-egy rejtői regényt folytatásos formában közöltek) mintha véletlenszerűen kapcsolódnának egymáshoz a fejezetek. Kikövetkeztethető logikával, szükségszerűen kéne, hogy egy regény történései egymáshoz illeszkedjenek, ehelyett nagyon sokszor csak arra apellál a regény, hogy az olvasó figyelmét fenntartsa, szórakoztassa, elbűvölje annyira a pillanatnyi élvezetben, hogy a befogadó ne kérje rajta számon a következetességet, vagy legalábbis, hogy elnézze a kisebb-nagyobb bakikat és az áttételek logikai döcijeit kiegyenesítse és kompenzálja a érzékek bizgatásával.
Hogy ennyi szállal fűzi a szövetet Rejtő, és mégis ésszerű kapcsolatrendszer állítható fel ezek között, az bizony az ő érdeme. De mi köze ehhez a fiúnak, aki túlélte? Mi köze ehhez Harry Potternek? Lényegében annyi, hogy a Harry Potter könyvek világsikere valószínűleg (nagyon sok dolog mellett) ezen az esztétikai alapzaton nyugszik. A Gyűrűk Ura is fel tud mutatni ilyen tulajdonságokat, csak éppen sokkal csendesebb, lassabb, zömökebb, vaskosabb, A szilmarilokra és a Babóra támaszkodnánk ha az ilyen szükségszerű/kontingens, véletlenszerű kettősségéből kisajtolt esztétikai élménynek a szálait bogoznánk vissza. Ezeket meg nem fogják elolvasni sokan, míg a HP-nál minden "adva van".
A Harry Potter könyvek alapvető jelentősége abban áll, hogy minden olyan dolog, amit már elmondtak róla pozitívumként, erre épül, erre a rettenetes módon kézbentartott, kicsit erőltetett, mégis szükségszerűnek tűnő architektúrára. Igazából ezt nem tudja semennyire visszaadni a film, nem baj, nem is ez a feladata, mert a könyv meg olyanokat nem tud, amit a film igen. Mégis, a hatodik rész után nagyot kell kozmetikázni mert azt véleményem szerint eléggé elszúrták, ezért is jó, ha két részben jön a hetes.
"Mindenre gondolt, kétségtelenül ihletre nem, meg arra, hol van az ő dán királyfija."
2010.05.19. 22:22
Harry Potter és az esztétikai minősége
Címkék: potter rejtő ponyva hobbit jenő gyűrűk ura esztétika harry harrypotter rowling ponyvaregény voldemort tolkien szilmarilok babó
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
https://adankiralyfi.blog.hu/api/trackback/id/tr182016722
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.